Eur J Pediatr Surg 1991; 1(5): 277-281
DOI: 10.1055/s-2008-1042505
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Chronic Recurrent Appendicitis. A Clinicopathologic Study of 47 Cases*

S.  Falk1 , U.  Schütze2 , H.  Guth2 , H. J. Stutte1
  • 1Department of Pathology, J. W. Goethe University Frankfurt, Theodor-Stern-Kai 7, D-6000 Frankfurt 70
  • 2Department of Neonatal and Pediatric Surgery, Bürgerhospital Frankfurt, Nibelungenallee 37-41, D-6000 Frankfurt 1
* On the occasion of the 80th birthday of Professor Dr. F. Rehbein.
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Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

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Abstract

As part of a retrospective study 47 appendices from patients with a clinical and morphologic diagnosis of chronic recurrent appendicitis were studied by morphologic and immunohistochemical methods. Appendices with chronic recurrent appendicitis histologically show chronic active inflammation with increased numbers of immunocompetent cells, mostly T lymphocytes and subsequent scarring. In addition, there is an increase in the number of neural cells. Apparently the secretion of neurotropic inflammatory mediators, especially by activated and degranulating eosinophils, leads to a stimulation of nociceptive receptors and thus to the clinical symptoms. The diagnosis of recurrent chronic appendicitis is thus warranted in these cases not only clinically but also on the basis of histological and immunohistochemical findings.

Zusammenfassung

Im Rahmen einer retrospektiven Studie wurden 47 Appendices von Patienten mit einer sowohl klinisch als auch histologisch diagnostizierten chronischrezidivierenden Appendizitis histologisch und immunhistochemisch nachuntersucht.

Appendices mit dem histologischen Befund einer chronisch-rezidivierten Appendizitis zeigen in der Mehrzahl der Fälle eine chronisch-entzündliche Reaktion mit Aktivierung von immunkompetenten Zellen, überwiegend von T-Lymphozyten und konsekutiver Vernarbung. Daneben läßt sich eine Vermehrung von neuralen Zellen und von Nervenfasern feststellen. Offenbar führt die Freisetzung von neurotropen Mediatoren der Entzündungsreaktion, speziell aus vermehrt nachweisbaren aktivierten und degranulierenden eosinophilen Granulozyten zu einer Stimulation dieser Nervenfasern und damit zur Entstehung der klinischen Symptomatik. Die Diagnose einer chronisch-rezidivierenden Appendizitis ist somit nicht nur klinisch, sondern auch histologisch/immunhistochemisch gerechtfertigt.